Schaderegeling en fonds gaswinning

Sinds vrijdag 25 januari staan we met ons gebied scherp in de belangstelling. Deze keer echter niet op de manier zoals we dat graag zouden zien.

Op die dag kregen we namelijk van Minister Kamp een aantal brieven en onderzoeken toegestuurd. De inhoud heeft ons als fractie doen schrikken. Om onze reactie duidelijk te maken, is eerst een kleine terugblik van de gebeurtenissen nodig.

Advies aan Minister Kamp
Het onafhankelijk toezichtsorgaan Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) heeft aan de Minister een advies uitgebracht over de aardgaswinning in ons gebied. Het advies luidt: “de gasproductie uit het Groningse gasveld zo snel mogelijk en zo veel als mogelijk en realistisch is, terug te brengen”. Dit advies komt voort uit het nieuwe gegeven dat er kans is op een beving met een kracht van tussen 4.0 en 5.0 op de schaal van richter. Een beving met deze kracht leidt tot ernstige structurele schade aan gebouwen en infrastructuur met een grote kans op persoonlijk letsel.

Onze fractie lijkt dit een helder advies. Toch heeft de Minister op basis van landsbelang  besloten dit advies in de wind te slaan. Dit heeft hij in zijn bezoek aan ons gebied op 27 en 28 januari, waaronder op een informatieavond voor onze inwoners, voldoende duidelijk gemaakt.

Bestuurslagen PvdA trekken samen op
Toen op vrijdag de 25e de PvdA Tweede Kamerleden Jan Vos, Henk Nijboer en Tjeerd van Dekken dit vernamen,  besloten zij de volgende dag direct een bezoek te brengen aan onze gemeente. Zij hebben gesproken met de Groninger Bodem Beweging (GBB), diverse inwoners en provinciale en gemeentelijke PvdA-ers. Ze waren en zijn zeer onder de indruk van hetgeen ze op die dag en sindsdien allemaal gehoord hebben.

Ook op de avond in de Boshal waren dezelfde Tweede Kamerleden aanwezig. Jan Vos is woordvoerder op  dit gebied in de Tweede Kamer. Hij kwam naar de informatieavond om de gevoelens en zorgen van onze inwoners te vernemen. Om zodoende deze  in het debat met de Minister mee te kunnen nemen.

Echter, terwijl we bezig zijn om over oplossingen te praten gaan de bevingen letterlijk door. De nieuwe bevingen op 7 februari waren aanleiding voor Jan Vos, Tjeerd van Dekken en de Statenleden Bert Dieters en Ankie Beenen om wederom een bezoek te brengen aan de regio. Dit keer hebben zij ook Marijke van Beek, de Burgemeester van de gemeente Eemsmond, gesproken.

Wij zijn als fractie blij met deze overduidelijke steun en het luisterende oor. Samen met de Statenleden hebben we als Gemeentelijke fractie goede contacten met Den Haag. Dit moet er toe leiden dat onze stem, daar waar de besluiten over winningsplannen moeten vallen, wordt gehoord.

Veiligheid voorop
Tussen de drie bestuurslagen is begrip voor de verschillende rollen, maar er is met name een sterke overtuiging dat uiteindelijk één zaak topprioriteit heeft: de veiligheid van onze inwoners.  We hebben de piek in de aardgasproductie van dit jaar gehad, waarmee het aantal bevingen en de kracht ervan voor de komende negen maanden al vast staat. Experts bevestigen dit: niets meer aan te doen. Vermindering op dit moment heeft geen effect. Echter vóór de volgende winterperiode moet er zekerheid komen: waar moeten wij rekening mee houden en hoe zorgen wij ervoor dat wij hier veilig kunnen wonen. Alleen dan kunnen wij de inwoners de rust garanderen waar zij recht op hebben. Die onderzoeken moeten bovendien objectief en onafhankelijk van belanghebbende partijen worden uitgevoerd. Jan Vos heeft in de Kamercommissie ook nogmaals de onafhankelijkheid van onderzoek benadrukt.

Onafhankelijke afhandeling van schade
Wij willen een onafhankelijke afhandeling van alle schades, zowel materieel als immaterieel. De Nam heeft hierin maar één rol en dat is betalen.

Samen staan we sterk
We hebben ons als Gemeenteraad unaniem uitgesproken. Dit is geen onderwerp om partijpolitiek op te voeren. Alleen in een gezamenlijk optreden naar Den Haag staan we sterk. Dit geldt voor ons ook als het gaat om populisme op basis van een gebrek aan kennis. Leg mensen uit wat er aan de hand is maar zeg niet (en al helemaal niet als politieke partij) dat je weet wat de oplossing voor het beven van de grond is! De experts weten het niet eens.

Onze Commissaris van de Koningin heeft een werkbezoek gebracht aan de gemeente en maakt zich sterk voor een fonds voor versterking van de regio. Wij zijn dat met hem eens.

We roepen iedereen nogmaals op om alle energie te steken in het gezamenlijk opkomen voor ons gebied. Veiligheid voorop, immateriële en materiële schades volledig vergoeden en een fonds voor het gebied waarmee we op alle mogelijke manieren aantrekkelijk kunnen blijven voor wonen, werken investeren en recreëren.

Heeft u vragen of opmerkingen, dan kunt u contact opnemen met Bé Schollema (telefoon: 0595 – 55 10 65 of mail naar b.schollema[at]hetnet.nl (vervang [at] door @).

Namens de fractie:
B Schollema en Lies Oldenhof